page contents انسان شناسي
فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر
فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر
انسان شناسي
اَللّهُم عَجّل لولیّک اَلفَرَج اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

اسما خداوند متعال



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

آیه قرآن سوره قرآن


سایت نوحه
مناسبت های روزانه
فرهنگ الفبایی مهدویت
ßank-hadis ║ بانک حدیث
Tabir Khab ║ تعبیر خـواب
☁☼☾ گنجهاے معنوے ☽☆☁

خورشید شیعه

دانشنامه عاشورا
برای دریافت کد گنجینه کلیک کنید
روزشمار محرم عاشورا مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی جنگ دفاع مقدس

وصیت شهدا

حضرت اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايند: «زن، چونان گلي خوشبو و لطيف است نه بسان قهرماني خشن و ضمخت»نهج البلاغه، نامه ۳۱٫

***************************************

حضرت رسول اكرم (ص) فرمودند: «اگر مشغول نماز مستحبي هستي و پدرت تو را خواند، نماز را قطع نكن، ولي اگر مادرت تو را خواند نماز را قطع نما.جامع احاديث الشيعه، ج ۲۱، ص ۴۲۹-۴۲۸٫

*****************************************

زن از مرد رقيق القلب تر است؛ لذا مقام مادري و تربيت فرزند و تقسيم مهر و محبت بين افراد خانواده، به زن واگذار شده است. تفسير نمونه، ج ‏۲، ص ۱۶۴،

********************************************

«با زنان ـ به ويژه ـ با رفتاري نيكو معاشرت نماييد».نساء، ۱۹

***************************************

پيامبر اكرم( ص) : زنان را گرامي نمي دارد مگر شخص كريم و آنان را سبك نمي شمارد مگر شخص فرومايه"كنز العمال : حديث 44943"

****************************************

امام صادق عليه السلام : براي زن ارزش و بهايي نمي توان تعيين كرد .نه براي خوب آن ها و نه براي بدشان . زن خوب ارزشش طلا و نقره نيست بلكه از طلا و نقره هم ارزشمند تر است .
و زن بد ارزشش خاك نيست بلكه خاك هم از او ارزشمند تر است "معاني الاخبار : 144"

**************************************

امام سجاد عليه السلام : حق زن اين است كه بداني خداوند عز وجل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده است و بداني كه اين نعمتي است كه خدا به تو داده است؛ پس او را
گرامي داري و با وي نرمي كني ."بحار الانوار : 5/74"

********************************

پيامبر خدا ص : جبرئيل پيوسته مرا درباره زنان سفارش مي كرد تا جايي كه گمان بردم طلاق او جايز نيست مگر در صورت ثابت شدن فحشا ".بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 253"

*****************************

رسول خدا ص : مومن بعد از تقواي خداي عز و جل بهره اي بهتر از زن شايسته نبرده است ."كنز العمال : 24410"

*****************************

رسول اكرم (ص) فرموده: از سعادت مرد اينست كه داراى همسر شايسته و خوب باشد"الحديت-روايات تربيتى، ج‏3، ص: 390"


**************************

امام علي عليه السلام : به زن كاري كه از حد و توانش فراتر است مسپار . زيرا زن گل است نه كار گزار ."نهج البلاغه : نامه "31

*********************************

رسول خدا ص : بهشت زير پاي مادران است .كنز العمال" 45439"

************************

 اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَينِ؛
زن شايسته يكى از دو عامل پيشرفت خانواده است."الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 614"

***********************

 إِنَّ خَيرَ نِسائِكُمُ الوَلُودُ الوَدُودُ لعَفيفَةُ، العَزيزَةُ فى أَهلِهَا، الذَّليلَةُ مَعَ بَعلِهَا، المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلى غَيرِهِ الَّتى تَسمَعُ قَولَهُ وَتُطيعُ أَمرَهُ... ؛
بهترين زنانتان، آن زن زايا، بسيار مهربان و پاكدامن است كه براى شوهرش خودآرايى مى كند و از غير او خود را محفوظ نگه مى دارد، حرف شوهرش را مى شنود و فرمان او را اطاعت مى كند... .
كافى، ج5، ص324، ح1

****************************************

 أَيُّمَا امرَأَةٍ ماتَت وَزَوجُها عَنها راضٍ دَخَلَتِ الجَنَّةَ؛
هر زنى، از دنيا برود و شوهرش از او راضى باشد، به بهشت مى رود"نهج الفصاحه، ح 1022"

*************************************

 اِستَوصُوا بِالنِّساءِ خَيرا؛
يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد."بحارالأنوار، ج33، ص628، ح744"

****************************************

 اِذا حَمَلَتِ المَرأَةُ كانَت بِمَنزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ فى سَبيلِ اللّه  ، فَاِذا وَضَعَت كانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرضَعَت كانَ لَها بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدلِ عِتقِ مُحَرَّرٍ مِن وُلدِ اِسماعيلَ ، فَاِذا فَرَغَت مِن رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلى جَنبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَكِ ؛

هنگامى كه زن باردار مى شود ، همانند روزه دارِ شب زنده دار و مجاهدى است كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند و هنگامى كه فارق شود ، پاداشى دارد كه نمى دانى عظمت آن چه قدر است و هنگامى كه شير بدهد ، در هر بار مكيدن ، پاداش آزاد كردن يكى از فرزندان اسماعيل عليه السلام براى اوست و آن گاه كه شيردادن تمام شود ، فرشته اى بر پهلوى او مى زند و مى گويد : «عمل را از نو آغاز كن كه بى ترديد ، آمرزيده شدى» .امالى صدوق، ص 496، ح 678

*******************************************

 حَسِّنوا أَخلاقَكُم وَالطُفوا بِجيرانِكُم وَأكرِموا نِساءَ كُم تَدخُلُوا الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ؛
اخلاق خود را نيكو كنيد و با همسايگان خود مهربان باشيد و زنان خود را گرامى بداريد تا بى حساب وارد بهشت شويد".التوحيد، ص "127

*******************************

 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «زن براى چهار چيز به ازدواج درآورده مي شود، به خاطر مالش، به خاطر حسبش، به خاطر زيبايى‏اش و به خاطر دينش، توبه زنان ديندار بپرداز كه شاد و خرّم خواهى بود»." پيام پيامبر، ترجمه‏ فارسى، ص: 515

**************************************
                     
 رَحِمَ اللّه‏ُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَكاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقياتُ الصّالِحاتُ؛

رحمت خدا بر پدرى كه داراى دخترانى است! دختران، با بركت و دوست داشتنى‏ اند و پسران، مژده آورند. دختران باقيات الصالحات (بازماندگان شايسته)اند."مستدرك الوسائل، ج 15، ص 115، ح 17700

*********************************

 اَلبَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ المُجَهِّزاتُ المُبارَكاتُ، مَن كانَت لَهُ ابنَةٌ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّه‏ُ لَهُ سِترا مِنَ النّارِ، و مَن كانَت عِندَهُ ابنَتانِ اُدخِلَ الجَنَّةَ بِهِما، وَ مَن كانَت عِندَهُ ثَلاثُ بَناتٍ أو مِثلُهُنَّ مِنَ الخَواتِ وُضِعَ عَنهُ الجِهادُ وَ الصَّدَقَةُ ؛

پيامبر(ص) :دختران ، دلسوز ، مددكار و بابركت‏ اند . هر كس يك دختر داشته باشد ، خداوند ، او را پوششى از دوزخ قرار مى‏ دهد و هر كس دو دختر داشته باشد ، به خاطر آن وارد بهشت مى‏ شود و هر كس سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد ، جهاد و صدقه از او برداشته مى‏ شود ".كنز العمّال ، ح 45399

*********************************

 مقام زن مقام والاست؛ عالى رتبه هستند. بانوان در اسلام بلند پايه هستند."صحيفه امام، ج‏6، ص: 300
                       
            
 



برچسب‌ها: مقام و جايگاه زن در اسلام
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

امام على عليه السلام : پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايى اوست.غرر الحكم(۵۸۲۰)

****************************************

زناني كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند، زيبايي و زينتهاي خود را براي نامحرمان آشكار نمي‌ كنند كه اگر چنين كنند، دين خود را فاسد و خشم خدا را برانگيخته‌ اند(مستدرك الوسائل: ج 14، ص 248)

******************************************
اميرمؤمنان علي در وصاياي خود به امام حسن مجتبي فرمودند: «پسرم! همسرانت را در حجاب داشته باش، زيرا خير تو و آنها در حجاب كامل آنهاست و نيز با حجاب كامل از خانه بيرون رفتن آنها، بهتر از آن است كه نامحرم غير مورد اعتمادي به منزلت وارد شود.تحف العقول: ص 86.»

*********************************

امام صادق عليه السلام مي فرمايند: حجاب زن براي طراوت و زيبايي اش مفيدتر مي باشد.  ( المستدرك، ج۵)

*********************************

رسول گرامي اسلام در گفتاري زنان اهل دوزخ را كه حتي بوي بهشت به مشام آنها نمي‌رسد چنين معرفي كردند: «زناني كه بدحجاب با زرق و برق خود را به مردم نشان مي‌دهند و هوسهاي آنها را به سوي خود جذب مي‌كنند وموهاي سرشان همچون كوهانهاي شتر سبك سر عربي است( فروع كافي: ج 5، ص 521.»

**********************************

رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: «بهترين زنان شما، زني است كه براي شوهرش آرايش و خودنمايي كند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند». (بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵)

************************************

نهي فرمودند از اينكه زني براي غير همسرش، خود را بيارايد، پس اگر مرتكب چنين عملي شود بر خدا سزاوار است كه او را در آتش بسوزاند(وسايل الشيعة: ج 7، باب 117)

***********************************

اي پيامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: روپوش هاي خود را به خوبي بر خود بياندازند. با اين پوشش، بهتر عفت و پاكدامني آنها شناخته مي شود در نتيجه (از طرف افراد مريض) مورد اذيت و آزار قرار نمي گيرنداحزاب:۵۹.

************************************

 همچون جاهليت پيشين (در ميان مردم) با آشكار ساختن اندام و زيورآلات خود ظاهر نشويد(احزاب:۳۳)

***************************************

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «دو گروه از دوزخيان هستند كه [همچون‏] آنها نديده‏ ام، گروهى كه تازيانه‏ هايى چون دم گاو با خود دارند و با آن مردم را مى‏ زنند و زنانى نيمه عريان،
                                         
كه خود بى‏ راهند و ديگران را هم از راه بى‏ راه مى‏ كنند، سرهايشان مانند كوهان شتر «بختى» متمايل است، وارد بهشت نمى‏ شوند و بويش را در نمي يلبند، حال آنكه بويش از چنين و چنان مسيرى قابل درك است (پيام پيامبر، ترجمه‏ فارسى، ص: 423)

**********************************


نظر بزرگان دين درباره اهميت حجاب

آيت الله خامنه‌ اي: اصل حجاب، ضروري دين محسوب است و بي‌اعتنايي به اصل حجاب و عدم رعايت آن معصيت و گناه است.


امام خميني (ره):آنها كه زن‌ها را مي‌خواهند ملعبه‌ي مردان و ملعبه‌ي جوانان فاسد قرار بدهند، جنايتكارند. زنها نبايد گول بخورند. زن گمان نكند اين مقام زن است كه بزك كرده بيرون برود، با سر باز و لخت؛ اين مقام زن نيست، زن بايد شجاع باشد، زن آدم‌ ساز است، زن مربي انسان است.


آيت الله صافي گلپايگاني: اصل وجوب حجاب في الجمله از ضروريات اسلام است و منكر آن مرتد است ولي بي‌اعتنايي به آن با عدم انكار وجوب آن، فسق است.


آيت الله تبريزي: اصل حجاب براي زنان از ضروريات دين است و حكم كساني كه به آن بي‌اعتنايي نمايند حكم بي‌اعتنايي به ساير تكاليف ديني است.


آيت الله سيستاني: اصل حجاب از مسلّمات شريعت است و در قرآن آمده است ولي كساني كه توجه به وضوح آن ندارند، انكار آن‌ها مستلزم انكار نبوت نيست و بي‌اعتنايي، عملي گناه است.

آيت الله فاضل لنكراني (ره): سزاوار است خانم‌ها از چادر استفاده كنند چون چادر در كشور اسلامي ايران از مظاهر و شعائر اسلام مي‌باشد و با حفظ اين شعار سعي كنند بانوان محترم حركت مورد سئوال را خنثي كنند.

آيت الله صافي گلپايگاني: چادر بهترين پوشش براي خانم‌ها است، چون تمامي مفاتن بدن را مي‌پوشاند. خانمهاي مسلمان بايد آداب و سنن اسلامي را در لباس پوشيدن مراعات كنند و از تجدد گرايي مضر پرهيز كنند.

آيت الله بهجت (ره): چادر حجاب پسنديده است.

آيت الله سيستاني: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نيست زنهاي مؤمن بدون چادر خارج شوند.

آيت الله مكارم شيرازي: حجاب يكي از قوانين مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و مو‌ها غير از صورت و دست‌ها تا مچ است ولي بي‌شك، چادر حجاب بر‌تر است.

آيت الله تبريزي: پوشيدن بدن بر زن واجب و بهترين نوع پوشش واجب،‌‌ همان چادر مشكي است كه زنهاي مؤمنه خود را با آن مي‌پوشانند.

 



برچسب‌ها: اهميت حجاب در اسلام
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

منظور از آيه "لا اكراه في الدين"

منظور از آيه (لا اكراه في الدين ) چيست ؟

 

لااكراه فى الدين قد تبيّن الرشدُ مِن الغَىّ فَمَن يكفر بالطاغُوتِ وَ يُومِن بالله فقد استمسك بالعروة الوُثقى لاانفصامِ لها و الله سميعٌ عليم (بقره(2) : 256)

در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است. پس هر كس به طاغوت كفرورزد، و به خدا ايمان آوَرَد، به يقين، به دستاويزى استوار، كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است. و خداوند شنواىِ داناست.

گفتگو پيرامون اين آيه شريفه راه گشاى ما در رفع بسيارى از ابهامات، اجراى احكام اسلام مى‏باشد. و مى‏تواند به عنوان يك اصل راهبردى و درخشان در سر لوحه نظام مترقى اسلام، در هنگام گفتگو و تعامل با پيروان ديگر اديان معرفى گردد.

به همين منظور نخست،....



برچسب‌ها: «لا إِكراهَ فِي الدّين » يعني چه؟

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 523 

بيان آيات‏ 

" لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ..." 

" اكراه" به معناى آن است كه...



برچسب‌ها: «لا إِكراهَ فِي الدّين » يعني چه؟

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

«لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (البقره، ۲۵۶)

ترجمه: در (اصول اعتقادات) دين اكراه نيست (زيرا اذعان و باورهاى باطنى اكراه‏پذير نيستند بلكه تابع دليل و برهان مي‌باشند، و) بى‏ترديد راه هدايت از گمراهى (به واسطه قرآن، عقل و دين) روشن شده است، پس هر كه به طغيانگر (شيطان و پيروانش) كفر ورزد و به خدا ايمان آورد حقّا كه به دستگيره محكم چنگ زده كه گسستن ندارد، و خداوند شنوا و داناست.



برچسب‌ها: لا إِكراهَ فِي الدّين يعني چه؟

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

اگر معناي اين بخش از آيه‌ي مباركه اين بود كه در دين هيچ اجباري نيست و مردم آزاد و مجازند كه هر اعتقادي داشته باشند و هر كاري دلشان مي‌خواهد انجام دهند، ديگر خداوند متعال نه تنها پيامبر، كتاب و احكامي ارسال و انزال نمي‌نمود، بلكه بهشت و جهنمي نيز نمي‌آفريد و آن وقت تازه اين سؤال مطرح مي‌شد كه اصلاً نتيجه‌ي اين آفرينش و سفر به دنيا و گذر از آن چيست؟ پس چه فرقي بين عالم و جاهل، مؤمن و كافر، ظالم و مظلوم و ... 



برچسب‌ها: «لا إِكراهَ فِي الدّين » يعني چه؟

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

افراد در مقاطع مختلف زندگي با سختي‌ها و مشكلات زيادي روبرو مي‌شوند و بعضي از آنها به خاطر سختي‌ها و مشكلات طاقت خود را از دست داده و لب به شكايت باز مي‌كنند و بارها با خود مي‌گويند: خدايا از ميان اين همه آدم، چرا من؟ و اين سؤالي است كه در هر ثانيه انسان‌هاي زيادي از خداوند مي‌پرسند كه خدايا چرا من؟

 


براي اينكه پاسخ خداوند متعال را به اين هزاران پرسش بدانيم مقدمه زير مي‌تواند كمك بسياري به ما بكند:

 

 

از گوشه و كنار خبرهاي زيادي را در مورد ورزشكاراني مي‌شنويم كه سال‌ها مسابقه داده اند و حتي يك روز هم طعم شيرين پيروزي را تجربه نكرده‌اند, اما آنقدر در برابر مشكلات و شكست ها ايستادگي كرده اند تا پيروزي را در آغوش كشيده و قله شيرين پيروزي را فتح كرده اند.

 

 

در تولد نوزاد هم ماجرا به همين صورت است: نوزاد كه يكي از ارزشمند ترين هديه‌هاي خداوندي به پدر و مادر است وقتي به مادر داده مي‌شود كه استقامت و صبر و شكيبايي او مورد ارزيابي قرار گرفته شود و درد و رنج طولاني و فوق العاده اي رو سپري كند و حال وقتي از مادران پرسيده مي‌شود مي‌گويند: آري ارزش آن همه درد و رنج و مشقت را داشت.

 

 


قانون طلايي زندگي

 

آري يك قانون طلايي در زندگي وجود دارد كه درست قبل از يك پيروزي بزرگ همه چيز تيره و تار و نااميد كننده به نظر مي‌رسد. شخصي كه سالها صبر و استقامت از خود نشان داده بود , مي‌گفت من وقتي به موفقيت رسيدم كه درست در لبه پرتگاه نااميدي بودم درست در وسط طوفان‌هاي يأس گرفتار شده بودم كه ناگهان اوضاع تغيير كرد و خورشيد اميد و موفقيت در زندگي من طلوع كرد.

 

 

زندگي هميشه اين گونه است كه سردترين و تاريكترين لحظه‌ها درست قبل از طلوع و تابش آفتاب است و اگر از خود كمي صبر نشان بدهيم آن وقت است كه به سرازيري موفقيت و خوشبختي مي‌رسيم.

 

 

داستان زندگي علامه طباطبايي شاهد خوبي بر اين مدعاست, چنانچه خود علامه از دوران زندگي و اوايل تحصيل مي‌گويد:

 

 

(در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم , علاقه زيادي به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روي هر چه مي‌خواندم نمي‌فهميدم و چهار سال به همين نحو گذراندم. پس از آن يكباره « عنايت خدائي» دامنگيرم شد و در خود يك نوع شيفتگي و بي‌تابي نسبت به تحصيل كمال حس نمودم به طوري كه از همان روز تا پايان تحصيل كه تقريبا هيجده سال طول كشيد، هرگز نسبت به تعليم و تفكر احساس خستگي نكردم.(1)


زندگي هميشه اين گونه است كه سرد ترين و تاريكترين لحظه‌ها درست قبل از طلوع و تابش آفتاب است و اگر از خود كمي صبر نشان بدهيم آن وقت است كه به سرازيري موفقيت و خوشبختي مي‌رسيم


 

داستان اديسون اين مخترع بزرگ نيز به خوبي مي‌تواند اين قانون زندگي را بيان كند:

 

 

وقتي او به خاطر فهم اندك از دوس , از مدرسه اخراج مي‌شود و دوران نوجواني را با كارهايي چون فروختن ساندويچ و آب نبات در كنار ريل قطار و يا سبزي فروشي گذراند, و بعد از مدت كمي شنوايي خود را از دست مي‌دهد اما با وجود اين اتفاقات كه مي‌تواند هر كسي را به طور كلي از زندگي نااميد كند نه تنها نااميد نشد بلكه سعي و تلاش خود را روز افزون كرد و توانست نام خود را به عنوان يكي از بزرگترين مخترعين جهان ثبت كند.(2)

 

 

يكي ديگر از افرادي كه در زندگي خود موفقيت‌هاي زيادي را بدست آورد استيو جابز است كه چند روزي بيش نيست كه از مرگ او مي‌گذرد, شخصيتي كه در طول زندگاني خود با كوه مشكلات دست و پنجه نرم كرد, او در سخنراني معروف خود در دانشگاه آكسفورد در مورد مشكلات و سختي‌هاي خود اين گونه مي‌گويد:

  (از همان ابتداي تولد، مادرم من را به خانوده ديگري واگذار كرد تا مرا بزرگ كنند, در هفده سالگي به دانشگاه رفتم اما بعد از شش ماه به خاطر مشكلات مالي از دانشگاه بيرون آمدم ,فقط به اين دليل كه والدين من نمي‌توانستند خرج تحصيل مرا فراهم كنند, بعد از بيرون آمدن از دانشگاه هيچ چيز براي من عادي نبود, بطري‌هاي خالي كوكا را جمع مي‌كردم تا بتوانم با پول كمي كه در قبال آنها مي‌گيرم غذايي تهيه كنم ,شب‌ها كف اتاق دوستانم مي‌خوابيدم ,زماني كه تنها بيست سال داشتم ,شركت اپل را در زير زمين خانه مادربزرگم تاسيس كردم و بعد از ده سال تلاش و كوشش اين شركت به يكي از بزرگترين شركت‌هاي مطرح دنيا تبديل شد كه دو ميليارد دلار سرمايه و بيش از چهار هزار نفر كارمند داشت اما مدتي نگذشت كه باز از آنجا اخراج شدم .

 

 

اخراج من از اپل باعث شد كه در طي پنج سال دو شركت ديگر تاسيس كنم و بعد از مدتي اپل يكي از آن دو شركت را خريداري كرد و من دوباره به اپل برگشتم. اگر از دانشگاه بيرون نمي آمدم نمي‌توانستم اپل را تاسيس كنم و اگر از اپل اخراح نمي‌شدم نمي‌توانستم دو شركت مطرح ديگر را تاسيس كنم. (3)

 

 

و سرانجام وي تمامي موفقيت‌ها ي خود را مديون مشكلات و سختي‌ها و استقامتي كه در قبال آنها داشت مي‌داند.

 

 

وقتي ما علت وجودي سختي‌ها و مشكلات را در زندگي بررسي مي‌كنيم , متوجه مي‌شويم كه زندگي تا حد زيادي براي ما شيرين و لذت بخش مي‌شود, وقتي درك كنيم اوضاع از چه قرار است و قانون زندگي چه طور اجرا مي‌شود, در حقيقت يك گام به جلو مي‌داريم و سختي‌ها و مشكلات را با جان و دل مي‌خريم و پذيراي آنها هستيم .

 

 

قانون زندگي به ما مي‌گويد كه هميشه سختي‌ها و مشكلات, دايمي و هميشگي نيست و اگر مدتي با آنها دست و پنجه نرم كنيد مسلما مشكلات تمام مي‌شود و روزگار خوشي براي شما رقم خواهد خورد .

 

 

پاسخ خداوند به اين پرسش

 

خداوند متعال وقتي در آيات الهي از سختي‌ها و مشكلات و در مقابل پيروزي‌هاي انسان سخن به ميان مي‌آورد اين قانون طلايي زندگي را براي ما به خوبي بيان مي‌كند كه مشكلات و سختي‌ها هميشه يك سوم از زندگي انسان را تشكيل مي‌دهد و اگر بتوانيم آنها را به خوبي پشت سر بگذاريم ,دو سوم ديگر زندگي را پيروزي‌ها و موفقيت‌ها رقم خواهند زد و اصلا مشكلات و سختي‌هاست كه انسان را به پيروزي‌هاي بزرگ مي‌رساند و هيچ كسي را در تاريخ نمي‌توان يافت كه بدون تلاش و كوشش و استقامت در برابر سختي‌ها به پيروزي رسيده باشد .

 

 

وقتي در آيات الهي دقت مي‌كنيم مشاهده مي‌كنيم كه واژه "عسر" فقط دوازده مرتبه در قرآن به كار رفته است,اما وقتي كلمه "يسر" را نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه سي و شش مرتبه در قرآن بكار رفته است و اين يعني هميشه مشكلات يك سوم آساني‌هاست و اين سنت الهي است كه به دنبال هر سختي رفاه و آساني را قرار مي‌دهد آنجا كه مي‌فرمايد :

 

 

(وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ : و حتما شما را به اندكي از ترس و گرسنگي و كاهشي از مال‌ها و جان‌ها و محصولات (درختان، يا ثمرات زندگي از زن و فرزند) آزمايش خواهيم نمود و شكيبايان را مژده ده . (4)

 

 

گاهي زندگي با آجر به سر شما مي‌كوبد اما در برابر مشكلات زندگي تنها كساني مي‌تواند سرافراز بيرون بيايند كه صبر و استقامت داشته باشند.

 

 

اينجاست كه خداوند متعال به همه انسان‌ها با تاكيد بشارت و مژده مي‌دهد: (فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا: پس (بدان كه) مسلما با هر دشواري آساني است.)(5)

 

 

و اينجاست كه با تمام وجود در مي‌يابيم كه: پايان شب سيه سفيد است .

 

 

 

پي نوشت ها :

 

1) جرعه‌هاي جانبخش فرازهائي از زندگي علامه طباطبائي

 

2) كتاب شرح حال و آثار يكصد نفر از موثرترين شخصيت‌هاي تاريخ جهان

 

3) سخنراني استيو جابز در جشن فارغ التحصيلان دانشگاه آكسفورد

 

4) بقره 155

 

5) انشراح 5



برچسب‌ها: خدايا چرا من ؟ !
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

الف. راهكارهاي مبنايي و اصولي:


1. تفكر و انديشه: يكي از موانع مهم تهذيب نفس و يكي از علل انجام گناه غفلت و بي‌خبري است. اگر ما در شبانه روز سرگرم زندگي دنيا باشيم و ياد خدا و مرگ را فراموش كنيم و اگر ساعتي در كارهاي خود و عواقب آن انديشه نداشته باشيم، به احتمال قوي گرفتار گناه و معصيت مي‌شويم و اگر به دستورات الهي توجه داشته باشيم و حساب و كتاب قيامت را همواره در نظر داشته باشيم، مسلماً خود را آلوده به گناه و معصيت نخواهيم كرد.

 

2. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: هر كس كه ....



برچسب‌ها: چگونگي كنترل شهوات از ديدگاه اسلام

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

به چه شكل بايد با حسادت مقابله و مبارزه كرد؟ حسادت در همه كارها وجود دارد، نه تنها در مورد يك شوهر و چند زن. مراد «حسادت» در تمام معاني است. اين يك مرض است، لذا بايد يك علاجي براي آن باشد، و بايد علاج آن را به شكلي به دست آورد.
پاسخ اجمالي
حسد روحيه ي خواري و خود كم بيني است كه به دنبال آن فرد آرزو مي كند كه نعمتي را كه فرد ديگر دارد، نداشته باشد.
براي درمان اين روحيه راهكارها زير پيشنهاد مي شود:1. تفكر در مورد ضررهايي كه حسد بر روح و روان، دين و آخرت دارد.2. تقويت ايمان نسبت به ذات حق تعالي.3. انجام دادن رفتاري خلاف مقتضاي حسادت.4. دعا و راز و نياز با ذات حق تعالي، كه بهترين و موثرترين شيوه براي از بين بردن بيماري ها روحي و رواني است.
پاسخ تفصيلي
براي پاسخ به پرسش ريشه هاي حسد و شيوه هاي درمان آن، دانستن مطالب زير لازم است:
تعريف حسد؛ فرق حسد با غبطه و غيرت؛ ريشه هاي پيدايش حسد، شيوه هاي از بين بردن آن.
تعريف حسد: حسد روحيه خواري و خود كم بيني است كه فرد حسود در خود مي بينيد كه به دنبال آن آرزو مي كند كه نعمت واقعي يا خيالي را كه فرد ديگر دارد، نداشته باشد، حال چه آن نعمت واقعي يا خيالي را خود داشته باشد و يا نداشته باشد يا به او برسد يا نرسد[1].
فرق حسد با غبطه: غبطه روحيه اي است كه در پي آن فرد مي خواهد نعمت و كمالي را كه ديگري دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن كه آرزوي نابودي آن را در ديگري بنمايد.[2]
فرق حسد با غيرت: غيرت روحيه اي است كه به دنبال آن، فرد خواهان نداشتن زشتي و بدي از فرد ديگري است.[3]
ريشه هاي پيدايش حسد:[4]
پيدايش حسد، عوامل گوناگوني دارد كه هر يك به تنهايي هم مي توانند باعث پيدايش حسد شوند، لذا بسته به كمي يا زيادي اين عوامل، حسد زدايي از سختي و آساني برخوردار است. اينك برخي از آن عوامل را تذكر مي دهيم:
1. خباثت و زشتي باطني: روحيه عده اي اين گونه شكل گرفته است كه نمي توانند دارايي مادي و معنوي را در ديگري ببينند.
2. احساس تهي و خواري كردن[5]: يعني چون در خود احساس خواري و كوچكي مي كند، نمي تواند كمال يا خوبي اي را در ديگري ببيند.
3. روحيه خود خواهي و خود ستايي: چون مي خواهد فقط خودش مورد ستايش باشد و مشهور گردد، نابودي عوامل آنها را در ديگري خواهان است.
4. روحيه دشمني: چون نسبت به فرد مورد حسادت، دشمني دارد، نمي خواهد دارايي ها و زيبايي هاي او را ببيند.
شيوه هاي درمان حسادت:[6]
1. فكر كردن در ضررهايي كه حسد بر روح و روان دارد: چون حسود همواره در غم و غصه خواهد بود، زيرا نعمت هاي الاهي نسبت به ديگران هم هميشگي است و هم بي شمار و او در اين آتش نگراني و افسردگي مي سوزد.
2. فكر كردن در مورد ضررهايي كه معصومين (ع) براي دين و آخرت حسود بيان كردند كه برخي از آنها را بيان مي كنيم: حسد آفت دين، از بين برنده ايمان، باعث خروج از ولايت و دوستي ذات حق تعالي، دشمني با كارهاي خداوند، موجب عدم قبولي طاعت و توبه و شفاعت، و از بين برنده خوبي ها و منشأ بسياري از گناهان است. [7]
3. تقويت ايمان نسبت به ذات حق تعالي و صفات و افعال او، و اين كه او هر دارايي، خوبي و زيبايي روحي و دنيوي و اخروي كه به هر فردي داده است به خاطر رحمت، عدالت، حكمت و امتحان مي باشد و بداند كه اگر فردي از آنها بي بهره است بر اساس حكمتهاي الهي مانند امتحان و يا بالابردن درجات روحي و اخروي و...است.
4. بدست آوردن روحياتي كه در ضديت با منشأ حسد هستند؛ يعني به جاي زشتي باطني، پاكي و گستردگي دروني داشته باشد. به جاي احساس تهي و كوچكي از دارايي ديگران، عزت و كرامت نفس داشته باشد؛ به جاي خود خواهي و خود ستايي، خدا خواهي، خداشناسي و فروتني؛ و به جاي دشمني، دوستي با ديگران را پيشه خود سازد.
5. رفتاري خلاف مقتضاي حسادت انجام دهد: به جاي نگراني خوشحالي؛ به جاي ترش رويي، خوش رويي و به جاي بدگويي، تعريف نمايد به گونه اي اين نوع رفتار ها ادامه يابد كه مايه دوستي و مهرباني شود.
6. راز و نياز داشتن با ذات حق تعالي، كه هم بي نياز است و هم بي نياز كننده؛ راز و نياز ، بهترين و موثرترين شيوه براي از بين بردن بيماري ها روحي و رواني مثل حسادت مي باشد. امام سجاد زين العابدين و سيد الساجدين (ع) در راز و نيازش با ذات حق تعالي،عرضه مي دارند: خداوندا به تو پناه مي برم از طوفاني شدن حرص و شعله ور گرديدن خشم و غالب شدن حسادت[8].



برچسب‌ها: چگونه مي توان حسادت را درمان كرد ؟

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400

نماز ستون خيمه دين است و امام صادق (ع) نماز را مرز ايمان و كفر دانسته است. بنابر اين، اگر كسي بخواهد خيمه ايي به نام دين را برپا كند، بايد همواره در انديشه تيرك اصلي و ستوني باشد كه دين بدان استوار مي‌گردد. 
استاد مطهري در كتاب" آزادي معنوي" مي‌نويسد
يكي از گناهان، استخفاف نماز يعني سبك شمردن نماز است. نماز نخواندن يك گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفيف شمردن، استخفاف كردن، بي اهميت تلقي كردن گناه ديگري است. پس از وفات امام صادق عليه السلام ابوبصير آمد به امّ حميده تسليتي عرض كند. امّ حميده گريست. ابوبصير هم كه كور بود گريست. بعد امّ حميده به ابوبصير گفت: ابوبصير! نبودي و لحظه ي آخر امام را نديدي؛ جريان عجيبي رخ داد. امام در يك حالي فرو رفت كه تقريباً حال غشوه اي بود. بعد چشمهايش را باز كرد و فرمود: تمام خويشان نزديك مرا بگوييد بيايند بالاي سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت كرديم. وقتي همه جمع شدند، امام در همان حالات كه...



برچسب‌ها: 15عقوبت سبك شمردن نماز

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ توسط ahmadloo1400






123456789101112131415

X